Riktig Ernæring

Jeg har hørt.... | Riktig Ernæring

Jeg har hørt....

BlogEntryTopper

Ofte når jeg kommer i snakk med folk rundt meg og emnet blir mat eller ernæring (det skjer..) så sier noen: "Jeg har hørt at.." etterfulgt av en påstand eller et råd de har fått, noe de har lest, sett på tv'en eller hørt fra en venn som har vært på et kurs eller bare er interessert i mat og ernæring. Jeg opplever at de aller fleste er usikre og har en viss skepsis til det de har hørt..

Det er fullt forståelig at vi med den tilgangen vi har til informasjon, og alle de plattformer vi kan benytte oss av for å få informasjon, lett kan bli forvirra. En dag kan man lese i avisa at du kan ta det helt med ro og drikke så mye kaffe du vil, kaffe er rik på antioksidanter, det senker risikoen for noen typer kreft og den gjør deg skjerpa og fokusert. Dagen etter kan det stå at du bør begrense inntaket fordi kaffe kan gi akutt forgiftning (av mengden koffein), som igjen gir hodepine, kvalme, magekramper og ujevn hjerterytme, i verste fall kan du dø av det!

Er det noe rart vi blir helt svimle?

Kaffe

Først vil jeg bekrefte at de positive effektene av kaffe som er nevnt over, de stemmer, forutsatt at du drikker kaffe i moderate mengder. Mengden kaffe man tåler er individuell, det er også en tilvenningssak, andre tåler ikke kaffe, eller rettere sagt koffeinet, i det hele tatt. 2-4 kopper om dagen er ikke farlig.

Når det gjelder de negative virkningene, så er de også riktige. Igjen er dette individuelt, noen kan få symptomer etter 4-7 kopper kaffe, andre ikke. Og en dødelig dose koffein tilsvarer mellom 60 og 100(!) kopper kaffe.

Sist jeg fikk servert en "Jeg har hørt at…" gjaldt det vannmelon. Påstanden var at vannmelon inneholder mye mer sukker enn annen melon eller frukt generelt. Dette er ikke korrekt. Vannmelon består hovedsaklig av vann, derav navnet. Det er riktig at det inneholder fruktsukker, men fordi mengden vann er så stor vil ikke mengden fruktsukker per porsjon (100 gram) være veldig stor. Hvis man sammenlikner med to andre frukt, eple og banan, er vannmelonen minst kaloririk, den har (selvfølgelig) mest vann, og dermed også minst karbohydrater og minst fiber. Sammenlikner man med annen melon, honningmelon og cantaloupe, er næringsinnholdet så og si likt, med kun marginale forskjeller per 100 gram.

All frukt inneholder fruktsukker i varierende mengder, men de inneholder også vitaminer, mineraler og fiber, som vi trenger. Du har sikkert hørt om Helsedirektoratets anbefaling på "5 om dagen", dette vil si 5 porsjoner av 100 gram, hvorav halvparten frukt og halvparten grønnsaker. De aller fleste av oss spiser for lite av dette, og da vanligvis minst grønnsaker. Tipset er å ha grønnsaker lettere tilgjengelig, da spiser alle i familien mer av det. Ha en skål med litt vann og oppskårede grønnsaker i kjøleskapet (dette gjelder spesielt rotgrønnsaker som gulrot og kålrot), suplér med sukkererter, tomater, agurk, paprika og det du måtte ønske, det får garantert bein å gå på!

Så konklusjonen er vel at vi må være litt kritiske til all informasjonene vi får, spør hvor vedkommende har hørt dette, eller be vedkommende begrunne det. Media er ikke alltid kildekritiske de heller og dermed kan de noen ganger publisere noe som til en viss grad bare er ment for å få klikk på nettsiden eller skal få deg til å kjøpe avisen. Det du ikke trenger å være så kritisk til er at det ikke skader å spise mer grønnsaker :)

Har du spørsmål eller lurer på noe, så kan du sende en melding
her, eller gå inn på Facebook og spørre der.


Ha en fin dag!



Bildene i saken er hentet fra
unsplash.com, hhv Roman Davayposmotrim og Tadas Mikuckis.