Riktig Ernæring

Brytebrød | Riktig Ernæring

Brytebrød

BlogEntryTopper

Internett er full av oppskrifter på bakst som visstnok er den aller beste.Vi gjør oss alle erfaringer når vi baker, i tillegg kjenner de fleste noen som har tips og råd når det kommer til gjærbakst og annen baking. Her er en allsidig oppskrift på brød, ingen krav til innholdet, bare mengden. Kanskje du skal overraske med fersk og grov gjærbakst til kvelds i morgen?

Denne oppskriften kan brukes til både brød, rundstykker, brytebrød, hamburgerbrød og pinnebrød; bruk fantasien!

IMG_5978

Dette er nok til ett brød eller 12 rundstykker

550 g mel
4 dl vann
¼ pk gjær
1 ts salt
4 ss rapsolje, eller annen smaksnøytral olje


Melet blander du etter hvilken grovhetsgrad du vil ha på det du baker, ofte kan man bare rydde litt i mel-beholdningen, blande de restene man har, og få et flott bakverk. Hvis du vil ha et luftig bakverk kan det likevel være lurt at ca 100 g er siktet mel. Bland alt det tørre, rør gjæren ut i lunkent vann og elt deigen i maskin i ca. 10 minutter. Skal du lage hamburgerbrød anbefaler jeg en litt løs deig, den kan godt være litt klissete når du setter den til heving første gang, så kan du heller elte inn litt mel når du baker ut.

Fuktigheten i melet kan variere ut fra hvilken type mel det er og hvordan det har blitt oppbevart. Må du justere med vann eller mel bør du gjøre det i starten av eltingen, på den måten ødelegger du ikke dannelsen av glutennettverket i deigen.

Dekk til deigen og la den heve til den har omtrent dobbelt størrelse, bak ut og form deigen slik du vil ha den og la det heve på ny til dobbel størrelse. Pensle med egg og strø over frø eller havregryn og stek på 180 grader til baksten har en gylden farge og det gir en hul lyd når du dunker på bakverket.

Spis det rykende ferskt med smør og godt pålegg eller sammen med
suppe til kvelds. Lag gjerne dobbelt porsjon og frys halvparten.

God baking!


Ps! Hvis du får lyst til å bake mer når du er i gang, så kan jeg anbefale både
focaccia og knekkebrød.

IMG_5974