Riktig Ernæring

Blomkålsuppe | Riktig Ernæring

Blomkålsuppe

BlogEntryTopper

Nå når høsten er her er det bare å fråtse i norske grønnsaker. Vi plukker både bær og sopp i skogen, noen har kjøkkenhage eller pallekarmer med grønnsaker, mens andre plukker selv på gårder hvor det er mulig. Jeg var en kjapp tur i Hardanger for noen uker siden, og jeg synes det er supert at bøndene har sine små utsalg langs veien, så er det bare å stoppe der de har det du vil ha, om det er grønnsaker, epler eller plommer. Men tilbake til oppskriften, den enkleste suppa du kan tenke deg, og noe alle liker. Server med et godt stykke brød eller kanskje baconterninger?

Jeg snakker om blomkålsuppe. Lag den kvelden før hvis du trur det blir travelt når alle er sultne utpå ettermiddagen, men denne tar knapt 20 minutter. Det fine med supper laget på grønnsaker er at vi får økt dette inntaket, det er ikke alltid like lett å få i seg 500 g med grønnsaker per dag, men suppe er altså et godt bidrag.

Blomkål

Jeg bruker hele blomkålen, både stilk og blader, gjem noen buketter hvis du vil ha de hele i suppa. Mens jeg kutter opp blomkål koker jeg opp vann, ha i blomkålen og tilsett melk til det dekker, så koker du alt til det blir mørt. Tilsett gjerne litt kyllingbuljong, men det er ikke nødvendig, smak og behag. Bruk en stavmixer eller en blender til å kjøre suppa jevn, så smaker du til suppa og serverer.

IMG_2229

Hvis du vil avansere litt så kan du steke litt bacon å ha i. Jeg hadde noen
chorizopølser fra Jacob's i kjøleskapet og stekte kjøttboller av de sammen med litt vårløk. Til suppa serverte jeg grovt grytebrød, men jeg tenkte etterpå at det hadde sikkert vært godt med focaccia til. Det får bli neste gang.

Trenger du flere tips til grønnsaksrike supper? Hva med
tomatsuppe eller kyllingsuppe? Eller kanskje grønnsakssuppe med svineknoke? God middag!