Riktig Ernæring

Semitørkede tomater | Riktig Ernæring

Semitørkede tomater

BlogEntryTopper
Hender det at du kjøper tomater, legger de i ei skål på benken eller kjøkkenbordet og "glemmer" å spise de? Vel, da er dette en god måte å få de til å bli små smaksbomber du kan bruke på brødskiva, i en salat eller bare som snacks.

Som de fleste vet er tomat en frukt, likevel omtaler vi den stadig som en grønnsak, kanskje fordi den ikke har den karakteristiske søte smaken vi forbinder med frukt? Ikke er vi spesielt bortskjemte med søte, solmodne, norske tomater heller, men må passe på å spise de når de er i sesong. Hvis man er flink til å vanne og sola sørger for å gi nok varme kan man gro tomater i sommersesongen også her i landet. Det er jo noe med å plukke sine egne tomater til frokost!

Tomater er næringsrike. De inneholder lite kalorier og fett, men har et godt innhold av beta-karoten, som omdannes til vitamin A i kroppen, vitamin C, som også er en antioksidant og øker opptaket av jern, samt kostfiber som er bra for fordøyelsen.

Du behøver ikke vente til tomatene blir 'slitne' eller overmodne, det hender jeg kjøper tomater kun for å tørke dem i ovnen.

Skru ovnen på 120 grader. Del tomatene og legg de på en stekeplate med bakepapir, hell over litt god extra virgin olivenolje og krydre med salt og pepper.
Du kan også smaksette tomatene med urter; f.eks. basilikum, oregano, timian eller rosmarin, velg det du liker eller prøv noe nytt.
Hvor lenge du skal la tomatene stå i ovnen avhenger av hvor store de er, jeg bruker vanligvis cherrytomater eller andre typer på den størrelsen, da lar jeg de stå i ovnen i 75 minutter. Tørkingen vil gå hurtigere hvis du innimellom lukker opp ovnsdøra, slik at fuktigheten slipper ut.

Tomatene kan nå oppbevares i en boks i kjøleskapet i nesten en uke, men jeg tviler på at du klarer å la vær å spise de opp før det. De smaker best når de er romtempererte, noe som også gjelder friske tomater.